Ruperea
de tradiție pentru educație
Un
fiu de căldărari renunță la tradiție ca să învețe mai mult.
De Mădălina Nenică
Cătălin Stănescu provine dintr-o familie de romi căldărari din
Târgu Neamț. Pentru majoritatea celor din această etnie este normal ca după
patru clase să renunțe la școală și să învețe meșteșugurile taților. La vârstă
la care alții se căsătoreau, Cătălin a ales școala, un lucru rar întâlnit în
rândul etniei din care provine. Tânărul este acum masterand în cadrul Universității „Al.I. Cuza” din Iași specializare Politici publice și
management instituțional.
Romii căldărari își duc
traiul prin confecționarea și vânzarea obiectelor din aramă. „Cei din familia
mea păstrează tradițiile, fetele se căsătoresc, fac copii, asta înseamnă să fii
împlinit ca om. Nu își dau seama de importanța școlii. La noi, familia este cea
mai importantă, iar părinții simt că au făcut ceva pentru copiii lor numai după
ce îi văd la casa lor. Avem tradiții care se respectă, oricît de mult vom
evolua”, spune Cătălin.
Aceste tradiții și-au
pus amprenta în sufletul tânărului deoarece a fost nevoit de două ori să fugă
de acasă, pentru a scăpa de o căsătorie aranjată.
În primăvara anului 2013 Cătălin a fost chemat
acasă de părinții lui, pentru a lua parte la o logodnă, ce nu știa însă , era
faptul că tocmai el era cel ce avea să se logodească și mai mult decât atât
să-și cunoască și viitoarea soție.
Rita o tânără de etnie romă în vârstă de 17
ani, cu o rochița înflorată, codițe împletite și privirea în pământ, însoțită de
părinți și fratele mai mare îl așteptau pe tânăr să ajungă.
Odată intrat în casă, Cătălin a trebuit să accepte
ceea ce se petrecea acolo, în caz contrar ,și-ar fi făcut familia de rușine,
mai mult decât atât i s-ar fi interzis să mai părăsească locuința
parințiilor urmând în cele din urmă să se concretizeze și căsătoria aranjată.
După ce familiile tinerilor au stabilit
detaliile căsătoriei , părinții tinerei au părăsit locuința lui Cătălin, în
următoarele două ore tânărul a scotocit un pretext pentru a pleca de acasă
invocând faptul că are de finalizat un proiect pentru facultate. Ajuns în Iași,
acesta a stat zile în șir și s-a gândit cum să facă să scape de aceea
căsătorie aranjată, căsătorie ce avea să-l împiedice să-și continuie studiile,
școală fiind pentru băiat o prioritate.
Pentru acest lucru ,a trebuit să rupă legătură
cu familia să timp de 7 luni, timp ce i-a adus tânărului remușcări prin prisma
faptului că și-a făcut familia de rușine și că riscă excluderea din comunitate.
Din fericire , după cele 7 luni a fost
iertat de părinții lui, iar el a putut să-și vadă în continuare de drumul său .
Minunea însă nu a durat prea mult pentru că în
vara anului 2014 Cătălin a fost din nou
pus în situația în care să se căsătorească cu altă fată Rebeca, de această data
aflându-se acasă, în vacanța dinaintea începerii primului an de master.
Părinții lui au recurs din nou la acest gest pentru că au considerat că este
suficientă cartea care a
învățat-o băiatul lor, iar cel mai bun lucru care ar fi putut să-l facă
era să-și formeze o familie și să se întoarcă în comunitate.
La aflarea acestui zvon, tânărul s-a îngrozit,
și-a luat buletinul și a fugit de acasă,
nu știa încotro să se îndrepte, însă în cele din urmă s-a adăpostit în casă unui prieten, fapt ce
l-a scăpat pentru a două oară de însurătoare.
„ A fost o
perioadă cumplită pentru că a trebuit să mă descurc singur ,
dar cel mai dureros pentru mine a fost faptul că trebuit să-mi ascund
identitatea , aceea de a fi rom căldărar ,față de mine insumi “.Cătălin spune asta pentru că a fost foarte
greu pentru el sa fugă de propriile traditii , si să se rupă de familia sa, dar
si pentru faptul că a trebuit să se intretină singur.
Amintirile băiatului
despre copilărie oscilează între traditiile pe care familia încerca să le
păstreze și noua viziune care se
întrezărea odată cu școlarizarea. Când era micuț, băiatul era luat de rude în
pelerinaj prin țară. Cătălin își amintește din poveștile bunicilor cum aceștia
se stabileau în apropierea unei ape, își întindeau corturile și începeau să
prelucreze metalul. În timp ce bărbații confecționau căldări, ceaune si ibrice, femeile se ocupau
cu vînzarea lor, cu ghicitul, cu farmecele, în schimbul alimentelor sau a
cîtorva bănuți. De asemenea, cutreierând țara, romii își promiteau copiii pentru a întemeia familii cînd vor
crește, cu alți romi cu care se intanleau in timp ce cutreierau țara ,făcînd astfel un
legămint că se vor întîlni și peste ani, tradiție ce s-a păstrat de atunci si
pană in zilele noastre. Cătălin a
trebuit să sacrifice aceste tradiții pentru că pe un copil rom, școala îl
obligă să renunțe la unele lucruri. Astfel, tînărul mărturisește că pînă în
clasa a patra era un elev mediocru, dar lăudat de învățătoare pentru cumințenia
sa, fiind în "bisericuță" lui
alături de ceilalți copii romi.
La începutul clasei a
cincea, lucrurile s-au schimbat. "Am rămas singurul în clasă dintre elevii
romi care au continuat școala, acest lucru m-a făcut să vreau să mă integrez
între colegii care nu erau de etnie romă. După ore, cînd mă jucăm pe stradă cu
prietenii din copilărie, îmi dădeam seamă cît de mult am avansat la școală,
pentru că deja nu mai aveam subiecte în comun cu ei. De asemenea, bunicul meu,
care m-a susținut tot timpul să învăț îmi interzicea să mă joc cu ei, dorind
pentru mine să am posibilitatea de a avea o funcție importantă în viață" .
Dragostea de carte a băiatului a fost transmisă de la bunicul sau, care și-a
dat seama de importanta învățăturii. "Bunicul a vrut că nepoții lui să
învețe, din partea lui avînd o educație aleasă. Mi-a spus că, dacă merg mai
departe cu școala, pot ajunge cineva", își amintește Cătălin. Liceul l-a
făcut în Tîrgu Neamț, alegînd, în locul căsătoriei, să studieze. "Sînt
romi care fac cîte patru clase, apoi revin în familie, se căsătoresc, au copii,
iar viață asta pentru ei li se pare ceva normal. Nu vor mai mult, pentru că așa
știu că trebuie să fie", spune băiatul. "Străbunicul a fost unul
dintre puținii căldărari din România care știau să citească. El a învățat de la
soldați în al Doilea Război Mondial. Acest lucru s-a transmis și bunciului,
care tot timpul a vrut mai mult pentru nepoții lui", spune Cătălin. Deși
este un drum diferit pentru un rom, din partea familiei a avut surpriză să fie
susținut. "Mamă și tata nici nu știau bine ce înseamnă facultate. Știau
doar că băiatul lor este student, fără să știe exact ce înseamnă asta. Mi-au
spus de la început că o să trebuisca să mă descurc singur dacă asta am ales,
dar după o săptămină m-au sunat și mi-au spus să merg la autocar, pentru că
mi-a pus pachet", își amintește Cătălin. Totuși, pentru un rom care se
rupe de comunitate, unele lucruri sînt de nerecuperat.
Această alegere , a
fost una preserată de multe
piedici,greutăți , nesiguranță dar și de împliniri, împliniri profesionale și
morale. Astăzi, întorcăndu-se pe străduță în care a copilărit , Cătălin
privește în urmă cu nostalgie și speranță, speranța că și alții îi vor urma
calea și că va constitui un exemplu pentru generațiile următoare.
Zărit de vecinii de altădată , este întrebat
dacă nu cumva a înebunit de la atâta învătătură și dacă mai are de gând să mai facă multă
școală.
El răspunde senin: “Prefer să rămân cu nebunia
mea”!
Articol scris
in cadrul proiectului “Privește dincolo de aparențe”, implementat de Asociația
pentru Dezvoltare Continuă AD Plus, proiect finanţat prin granturile SEE 2009 –
2014, în cadrul Fondului ONG în România.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu